برای دوستان غیر پزشک، اصطلاحات این یک دقیقه حتما خیلی ناآشنا است. اما میتوان این طور آن را سادهکرد:
با بسیاری از داروهای دیابت، هر کس که در اطرافیانش یک فرد دیابتی داشتهباشد، آشنا است. همه درمانهای قدیمی دیابت، عمده هدفشان بهبود اعداد بود. یعنی قند فرد در ساعات مختلف به عدد نرمال نزدیک شود و اگر چنین میشد، همه خوشحال میشدند. هم پزشک و هم بیمار.
اما نگاه جدیدتر به دیابت متفاوت است. حرف مهم این است: اعداد قرار است نرمال شوند که چه شود؟ قرار است عوارض دیابت و در رأس آنها، بیماریهای قلبی عروقی کمشوند. پس دارویی خوب است که این کار را انجامدهد و نه اینکه صرفا اعداد را نرمالکند.
نسل جدید داروهای دیابت، حرفشان همین است و به همین خاطر این دو رشته، یعنی قلب و دیابت هم بیش از پیش به هم نزدیک شدهاند و رشته کاردیودیابت را ساختهاند.
و یکی از این داروهای نسل جدید که حالا اسمش بیشتر و بیشتر هم شنیده خواهد شد و در مملکت ما هم پایش بازخواهدشد، داپاگلیفلوزین است که در این مطالعه اخیر، نشان داد شد که در افراد دیابتی، چه آنها که مبتلا به بیماری قلبی عروقی شدهاند و چه آنها که هنوز مبتلا نشدهاند، این دارو هم داروی ایمنی است و هم باعث کاهش بروز نارسایی قلبی و بستری به علت نارسایی قلبی شدهاست.
دیدگاه خود را ثبت نمایید.
0 دیدگاه برای این پست ثبت شده است.