امان از کلیشه
همکاران پزشک همه، این کلمات را در جلسات گزارش صبحگاهی در زمان تحصیل خودشان یا در زمان تدریس، زیاد و بلکه همیشه شنیدهاند و حتما چند باری هم گفتهاند: همه بیماران تراشه هایشان در خط وسط است! سایز و قوام تیروئیدها نرمال است! قلب همه بیماران صدای اول و دوم نرمال دارد بدون سوفل و صدای اضافی! و پالس های محیطی هم همه قرینه و نرمال!
و به قول مقاله ای، دیده شده بارها که یکی از این بیماران با صدای اول و دوم نرمال قلب بدون سوفل و صدای اضافی، تعویض دریچه فلزی شده بوده که صدای متالیک دریچه و سوفل آن این قدر در سکوت شب بلند بوده که بیمار تخت بغلی تقاضای گوشگیر کرده که راحت بخوابد! و دیده شده که یکی از این بیماران با پالس های محیطی نرمال و قرینه، یک فرد دیابتی بوده که یک پایش قبلا آمپوته (قطع) شده است!
این است که گاه به شوخی می گویند منظور نویسنده شرح حال بیمار از WNL به جای Within Normal Limits این است که We Never Looked !
بخشی از این کلیشه ها، ناشی از مشکلات حجم زیاد کار پزشکان به ویژه در ساعت شب و کشیک است و همچنین کشیک های طولانی و خستگیهای زیاد، و بخشی هم به ویژه در سیستمهای ثبت الکترونیک، ناشی از فرهنگ کپی و پیست!
به هر حال باید یادمان باشد گرچه قطعا مستند سازی دقیق یافتهها و اقدامات و توصیهها، بخش بسیار مهمی از طبابت است، اما باید مراقب بود دچار کلیشه و رفع تکلیف نشویم
8
دیدگاه خود را ثبت نمایید.
0 دیدگاه برای این پست ثبت شده است.