۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
بدون دیدگاه

با پیچیده‌تر شدن علم طبابت و بیشتر شدن جزئیات آن و سرعت زیاد به روز شدن اطلاعات و تداخل‌های زیاد بین رشته‌ای، این روزها اهمیت کار تیمی و مشاوره، بسیار بیشتر و ضروری‌تر شده‌است.
اما مشاوره هم چه در بخش درخواست و چه در بخش پاسخ، یک مهارت مهم است که اصول بسیاری دارد که اگر رعایت‌نشود، نه تنها بی فایده بوده بلکه در بسیاری موارد آسیب‌هایی هم خواهد داشت.
از جمله گاه مشاوره‌ها تبدیل می‌شوند به یک بروکراسی کاغذی بین پزشکان که بیمار فقط تبدیل می‌شود به نامه‌رسان بین تیم‌های مختلف، تازه آن هم با شرایط سخت وقت گرفتن از هر پزشک و زمان‌های انتظار بعضا طولانی، و بدون اینکه بیمار اطلاع دقیقی از محتواهای این مکتوبات و علت این ارجاع‌ها داشته‌باشد؛ و چه بسیار که نهایتا هم به نتیجه ای نمی‌رسد و کار تشخیص و درمان فقط به تاخیر افتاده و سردرگمی‌ها بیشتر می‌شود.
این تازه در شرایطی است که فرض شود این مکتوبات از حداقل اصول درخواست و پاسخ مشاوره تبعیت کرده‌باشند. این است که در بسیاری موارد توصیه می‌شود علاوه بر مستند سازی مشاوره‌ها و داشتن مکتوباتی درست، پزشکان گوشی تلفن را برداشته و با هم درباره بیمار صحبت‌کنند و هماهنگی و مشاوره‌های لازم را انجام داده کار بیمار را تسهیل کنند. گفتگوی پزشکان با هم و بی واسطه کاغذ، یکی از بخش‌های مورد غفلت پرکتیس این روزها است و در بسیاری موارد به ویژه موارد پیچیده، توجه به آن کار بیمار را بسیار تسهیل و تسریع خواهد کرد.
مشاوره اصول بسیاری دارد که شاید مهم ترین آن که توجه به آن بسیاری از مشکلات را حل‌می‌کند این جمله مهم باشد که: مشاوره برای کمک به بیمار است و نه برای پروتکت کردن پزشک.
An effective consult should always be performed with the patient’s best interest in mind and have
a positive impact on the patient’s care.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.
0 دیدگاه برای این پست ثبت شده است.