۲۹ فروردین ۱۳۹۷
بدون دیدگاه

یکی از بیماری‌های شایع قلب، تنگی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب یا همان عروق کرونر است که معمولا پزشکان قلب را هم به همین بیماری بیشتر می‌شناسند.
درمان این گرفتگی‌ها در موارد اورژانس، کمتر مورد ابهام است، اما در موارد مزمن و مراجعات سرپایی، حرف و حدیث زیاد دارد، به‌خصوص این روزها و به خاطر انجام ترایال‌های جدید به هر حال البته هنوز که هنوز است تصور بیمار و البته تصور غالب پزشکان بر این است که اگر رگی تنگ بود یا بسته شده‌بود، حتما باز کردنش بهتر است.
حال آنکه بر اساس ترایال‌ها، حداقل قضیه به این وضوح و قطعیت نیست.
در این چند روز پنل بسیار جالبی برگزار شد در Baptist health south Florida درباره همین نقطه کور بزرگ کاردیولوژی که یک سمت آن، کاردیولوژیست و محقق و نویسنده مشهور John. Mandrola بود به عنوان منتقد رویه فعلی آنژیوپلاستی های فراوان در بیماران تنگی پایدار عروق کرونر. و البته بعد از جلسه در توییتی عنوان کرد که من این جلسه را باختم. علی رغم ترایال‌های منفی مهمی مانند COURAGE, RITA-2, BARI2D, ORBITA
در پایان جلسه تصور قدیمی و غالب، در میان حاضرین همچان رای غالب بود.
و توییتش را با این جمله جالب تمام کرد که:
Facts don’t persuade به هر حال البته حداقل ضروری است که در بیماران با این بیماری، راه‌های مختلف: آنژیوپلاستی، جراحی و درمان دارویی همراه اصلاح ریسک فاکتورها با حوصله و دقت در میان تیم درمان و بیمار مطرح شوند و نهایتا با علم به همه منافع و آسیب ها و نتایج هر یک و شرایط و وضعیت خاص هر بیمارتصمیم مشترکی گرفته شود.
به هر حال این دموکراسی دیجیتال که حاصل شبکه های اجتماعی است و فرصت تبادل آرا را فراهم کرده حتما شکل آینده پزشکی را متفاوت تر خواهد کرد.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.
0 دیدگاه برای این پست ثبت شده است.